Mokytoja ekspertė apie egzaminą: „Neišduok savęs dėl pažymio“

Pašnekesys su Vilniaus šv. Kristoforo gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja eksperte Dainora Eigminiene – ne vien apie egzaminą: pats lietuvių kalbos ir literatūros dalykas jau savaime aprėpia platų pokalbio temų lauką – apie baimę, apie atsakomybę, apie tai, kas per egzaminą iš tikro svarbu, ir kodėl nereikėtų meluoti nei sau, nei kitiems.

Linkusius verkšlenti perspėjame – užuojautos dėl sunkaus egzamino nebus. Kaip ir priklauso Mokytojui, D.Eigminienė – griežtoka: mokslas, išsilavinimas, darbas nėra vien lengvuma, patrauklus malonumas ar nuotykis. Reikia pastangų, reikia valios.

Kaip vertinate tokias tendencijas, kad lietuvių kalbos egzamino bijomasi labiau, nei anglų kalbos? Ar iš tiesų šis egzaminas mokiniams yra sunkiausias ir kodėl?

– Net jeigu būtų sunkiausias, tai nėra blogiausia. Viskas, kas prasminga, nėra lengva. Ar dėl to turėtume atsiduoti beprasmybei ir mokslo profanacijai – kad tik jaunuoliams būtų patrauklu? Tai ir vaikus auginant naktimis nemiegoti yra sunku. Ar tai reiškia, kad reikia bandyti be tų vaikų išsiversti, gyventi savo malonumui?

Kodėl būtinai galvojama, kad bijomasi lietuvių kalbos egzamino? Sakyčiau kitaip – suvokiama atsakomybė. Jaučiama dalyko turinio svarba. Kaip sako mokiniai, ,,bet ko nepapaistysi, reikia išmanyti medžiagą, reikia mokėti gerai kalbą, reikia turėti vertą požiūrį”. Turbūt jie nevertina gimtosios kalbos instrumentiškai, intuityviai, vidumi jaučia jos išskirtinumą, jos svarbą asmens tapatumui formuotis.

Tai geroji žinia. Bet yra ir blogoji. Tie, kurie siekia tik apčiuopiamos naudos sau, nėra, mano galva, įžvalgesni. Jie yra dar jauni, bet jau pragmatikai. Tai – asmenybės problema. Vertybių klausimas. Mums reikia visiems (ne tik egzamino  rengėjams) rimtai pagalvoti, kaip išugdyti vertybiškai brandų žmogų, gebantį įsipareigoti lietuvybei. Mokslas, išsilavinimas, darbas nėra vien lengvuma, patrauklus malonumas ar nuotykis. Reikia pastangų, reikia valios. Hedonistinis požiūris į gyvenimą yra pražūtinga nūdienos tendencija. Negalime leisti, kad Lietuvos švietimo politika būtų orientuota į paviršutiniškumą. Taigi, lietuvių kalbos ir literatūros egzaminas prasmingiausias.

Visas pokalbis čia.

Atsakyti