Viena žymiausių šalies lietuvių literatūros mokslininkių ir viena iškiliausių nūdienos Lietuvos asmenybių profesorė Viktorija Daujotytė, nors jau kuris laikas nebeprofesoriauja, pavyzdingai aktyviai tebegyvena akademinį gyvenimą – kasmet sulaukiame skirtingų leidyklų išleistų profesorės monografijų, studijų, kultūros gimtį ir būtį apmąstančių veikalų… Nepaisant to, vis aiškiau matome ir lig šiol neturėtos lietuvių literatūros kūrėjos – Viktorijos Daujotės žingsnius. Literatūros pasaulį jau kiek ankstėliau profesorė nustebino kupinomis poezijos žemaitiškai rašytomis knygomis „Balsai ūkuose“ ir „Gyvenu viena“, o juk esame sulaukę ir dar vienos – V.Daujotės sentencijų ir trieilių knygos „Užrašyta“, kurią išleido Vilniaus dailės akademijos leidykla.
Skaitytojų dėmesiui pateikiame žiupsnį profesorės sentencijų iš naujosios knygos, kviesdami pasimėgauti tobulai nugludintais išminties ir poezijos krislais:
Vienišojo žmogaus eros pradžia: irstanti šeima, giminė, gentis, tauta.
Gyvo sakinio neįmanoma sugalvoti – jis pasisako.
Kuo gilesnė kalba, tuo mažiau asmeniškumo.
Sakinio alsavimas – iš žodžių, iš tarpų tarp jų, iš tylos.
Kur nėra (nelieka) kalbos, ten nėra (nelieka) ir istorijos.
Ką perlydo kalba, tas persilydo ir širdyje.
Kovos už laisvę, paskui žmogaus laisvių tironija – plečiasi teritorijos.
Ko nebegali atimti, tas jau lieka.
Savo vietą, jei ją turi, ir išeidamas pasiimi.
Populiarioji literatūra – tekstai, neprisirišę prie kalbos.
Kur daug laisvių, ten laisvės nebėra; ar tik dėl daugiskaitos?
Turėti ką pasakyti, vadinasi, turėti kam.
Prieiti prie ribos – drąsa; prie jos sustoti – išmintis.
Vaizduotė – iš to, ko nebuvo, neduota, bet užduota.
Išvada – kalbinės prievartos būdas.
Gyva, kas įsikabinę kalboj šaknimis, neišvedamai.
Išbūti savo galiomis – tiek ir žinojimo.
Negalime daugiau nei galime, bet iš ko tas galėjimas ir iki kur?
Vidutinis: nei proto fizikos, nei dvasios rizikos.
Laimė: devyniolikos gauti, ką pasiimsi po penkiasdešimties.
Prisiminimas: pasikartojęs būsenos ritmas.
Žmogaus centras: gilus ryšys su kitu, slaptas, jei ir atviras.
Gyvenimo kriterijus: numirti nepažemintam.
Menkystė: poza vietoj pozicijos.
Tauta: bendruomenė iš bendros kultūros ir jos paveldo.
Atmintis: prigimtųjų žodžių lizdai patirtyje.
Mokslas: trumpas intelektualinis džiaugsmas – radai, kad prarastum.
Ne tas pats, kas parašyta ir kas perskaityta.
Tylos buveinė: dar ne, bet jau.
Kreipiniai – santykių ženklai.
Gyventi: eiti – pirmam, paskui paskutiniam, galiausiai – iš paskutiniųjų.
Kilnus skausmas kelia, lengviau ir pakeliamas.
Ką atsimeni, nėra prarasta.
Laikas – laiptai: tame pačiame ruime, bet skirtinguose aukštuose.
Dvasinės kastos, savaiminės, augmeniškos; dar nebandyta jų panaikinti.
Dvasios donorai – kartais vadinami ir autoritetais.
Jei pašauktas, tai ir pasmerktas.
Blogai padaryta – blogiau nei nedaryta.
Tvora traukia ją perlipti.
Statei rūmus, o pastatei kalėjimą.
Gimtis, prigimtis – gelmė, iš kurios išnyrame.
Pajusti ribą, nuo kurios tai, ką gauni, jau turi savo ranka atiduoti.
Nėra priešpriešos tarp „būti“ ir „turėti“; turi, kai būni, būni, kai turi iš ko.
Kai sunku, neklausinėk, geriau lauk atsakymo.
Patikimas žinojimas – nekenk kitam.
Gyvenimą gilinanti galia – iš ankstyviausių jausmų, iš meilės.
Aukštos jaunystės būsenos – skaidrios senatvės galimybė.
Prasmės nėra, bet trokštame jos, vadinasi, tai yra.
Kas patirta iš meilės, turi grįžti iš išminties.
Slaptosios sielos kertelės – ir gražu, ir baugu, ir nešvaru.
Jei gražu, tai ir dužu.
Kūrybingumas iš trūkumo, ne iš pertekliaus.
Šalia belaisvio niekas nėra laisvas.
Jei bijai minios, bijai ir revoliucijos.
Laisvė – likti laisvai įsipareigojusiam.
Jei turi kiemą – turi ir kaimą.
Žemė – ankstyviausias tautos metonimas – tų, kurie čia, iš čia.
Prigimtinė kultūra – vietos, vietinių, gyvų ir mirusių, daiktų, augmenų.
Prigimtinė kultūra – pradžių, prasitęsiančių, grįžtančių, vedančių tolyn.
Etnoso kultūra iš to, kas suteka prigimtiniais kraujo takais.
Prigimtinė kultūra – iš tos žemės, iš to dangaus, iš tarpo tarp jų.
Vaizduotės namai – pagal Milošą: kur pateka saulė ir kur ji nusileidžia.
Neatitaisoma istorijos klaida – beviečiai likę lenkakalbiai lietuviai.
Smurtas prieš savo paties prigimtį – tai nėra nekalta.
Biografija: mano, man, kas buvo, bet ir kas turėjo, kas galėjo būti.
Vietą, kurioje turim būti, mums patvirtina kiti.
Nebijoti būti savimi savo vietoje, savo kalba ir savo būdu.
Sugyvenimo kalba – savaiminė, nesunorminama.
Kalba nenustato tautybės, tik įstato ją į rėmus.
Turėti šaknis, galėti pasakyti: nesu iš niekur.
Gyvenimo virpesiai, iš kurių suvoki, kad esi, nieko daugiau.
Kalba veikia sutartinės būdu, su viskuo, kas kuriuo nors būdu yra.
Tarmė – vietos ir vietų kalba, pirminių ribų – miško, upelio, kelio.
Vietos kalba: būtis sukimba su gyvenimu, žodžiai su daiktais.
Žodis – ko negalima apibūdinti žodžiais.
Vieta išsaugo laiką, laikas sugrąžina vietą.
Kultūros ištakos – rūpestis mirusiais; ką daryti ir kaip.
Klasika: idealų ir realybės grumtys kalboje.
Tėvų, protėvių kapai – moralinės teisės į vietą dokumentai.
Šventumas – galia, stabdanti agresiją, palenkianti galvą.
Vadukų galia – nuolat klausti, kodėl ir kaip jai paklūstama.
Išmintis netrokšta valdyti; valdomame pasaulyje ji neturi vietos.
Kūrybos sąžinė; nežinau, bet juk yra kas žino.
Sąžinė – transcendencijos žymė sieloje.
Tauta formuojasi kaupdama ir keisdama savo simbolines reikšmes.
Tauta nyksta silpstant atskiriems savarankiško gyvenimo įgūdžiams.
Paveldinti sąmonė – svarbiausiasis tautinis genas.
Būtis – geismas būti ir kad būtų.
Savo nebereikia savintis, savas yra pats save prisiskyręs.
Rūpinkis kitais, tavimi bus pasirūpinta.
Slaptoji kūrybos misija: kurti kuriančius, atkurdinėti.
Šventumo jutimas – pirminė sielos, o iš jos ir kultūros versmė.
Muzika – amžina dabartis.
Geras eilėraštis – patikimai atvira ir patikimai paslėpta; kalbos liepimu.
Taip atvira, kad jau slapta.
Visi keliai veda namo, bet tik namus turinčius, tebeturinčius.
Vilniaus kilmė; prasidėjimas iš sapnuojančios dvasios, kalbos, gamtos.
Gailestis – išminties slenkstis; jei prieisi – įeisi.
Gyventi sau; įmanoma tik iš didelio dvasios skurdo.
„Jėzus jai tarė: „Nelaikyk manęs“; lyg Marija Magdalietė būtų turėjusi galią ir teisę sulaikyti.
Vergiška prigimtis negali būti laisva, kartais ir nenori; laimei.
Didžioji kultūros pareiga – perspėti: kraujas visad arti.
Jei vaikystėje neturėjai švenčių, jų ir neturėsi; liks atskirai, nešildys.
Nieko nenorėti iš kitų; bet kai netrokši gauti, ar pajėgsi duoti.
Gydantys, raminantys paukščių balsai, – gyvenkite, dar galima.
Džiaugtis ir miražu; ar svarbu iš ko džiaugsmas.
Vaikui įdomiau lizdas internete negu medyje – žmogaus ir gamtos ryšio epilogas.
Namai, grįžimas namo: dar galioja paukščiams, žmonėms nebe.
Į žemę, bet ir į dangų; ir medis, ir žmogus.
Tik prigimtoji žemė įžemina – ryšiais, saitais, atmintim, kapais.
Poezija rodo, kur dar kalboje saugu.
Atgimimo laiku atstatyti kryžiai – puošnūs, bet netvarūs; skubėjome.
Poezija visur, sąmonės kanalais į kalbą ji tik įteka; kai gali.
Patogumus reikia aptarnauti; nieko daugiau galiausiai ir nebereikia.
Skruzdės – įsižiūrėk, lyg įsimaišyk tarp jų, ir suvoksi savo vietą.
Paukščių balsai – ne vienas tu ant žemės, ne tik žemė, yra ir dangus.
Literatūros garbė – neparašytas kodeksas; yra, kol yra kas jo laikosi.
Laisvamanių vaikai retai laisvamaniai; atsitraukimo dėsnis.
Ilgai žaidžiantys jau nebe žaidėjai.
Jei norėsi gero kitiems – gal ir nebūsi nelaimingas.
Skirtingi dvasinės patirties lygiai: nežinantys netiki žinančiais.
Išmanumas vietoj išminties; ar jau pasirinkta?
Siela, kylanti aukštyn ir iš skurdo: karalienė elgeta.
Šaltinis čia